Tuesday 13 March 2012

GUNUNG STONG, KELANTAN

Hi

Lama betul tak update . *kau ingat kau fofular macam fauziah ahmad daud?
Aku baru sahaja balik dari Gunung Stong, Kelantan . It was Superb!
So ini intisari rancangan lepas :)

Jumaat Petang  :

Siap siap gerak pegi office sebab bus amik kami untuk anta kami ke KL Sentral . nampak tak  fofularnya akak sampai bus berlelah nak anta akak .

*sebelum akak siap siap pegi office tu, akak half day keje, pukul 12pm akak da terpacak atas sofa cari line line nak tido, skali terlelap . jap bukan terlelap sangat la . tido kroh kroh la ape lagi . pastu tersedar menggelupur cari checklist . heh, sebab tak packing barang lagi . lalalala jap2 kak ogy sila kua dari badan akak . caitt! berakak akak pula kan .

Jumaat Malam  :

Aku pon beriya sampai kat KL Sentral waktu maghrib . wtf kau sampai waktu maghrib . semua org pndang aku sinis . okey memang sangat sinis . sampai sampai je, dapat tahu train aku kul 9pm . bagus . inilah masanya aku nak grab grab McDonalds . So, aku pon buat la sesi melempar bagpack depan group aku . nampak tak, apabila lapar, tindakan kurang ajar aku mula kelihatan . okey, sorry guys . aku memang kurang nak beradab . my bad

*sementara tunggu train mari, aku sebat la Double Cheese Burger ala ala Eiffel Im In Love berangan Samuel Rizal kau . Aku and Girls aku dengan sorang lagi kawan jantan lepak luar sebab nak kene angin angin KL sebelum angin angin KELANTAN uollszz . Tiba tiba mood confuse mari , segerombolan polis berkawad depan muka kitorg . wtf . layankan je sambil usha polis polis kacak . fine alvar fine . polis tetap polis . polis tetap uniform . pfft! rupanya ketua sarjan misai, aku tak tahu kenapa kalau ketua je misai, bagi diorang task la kene jaga bahagian mana . entah lah aku tak faham kenapa nak bagi task . kau pergi je la jaga keselamatan KL Sentral kan . Ok . Dah jam 9pm . Berebut rebut masuk train . Lah tak payah nak macam kat India la . kau boleh je masuk elok elok kan .

Sabtu Pagi           :

Sampailah kami kami di Dabong . Tu Stesen kalau kau nak pegi Gunung Stong . Kau janganla bengap pegi turun dekat pasir putih pulak . aku da ckp Dabong ! ape die ?! D.A.B.O.N.G . okey jangan marah sebab bengap dalam bahasa afrika barat = pandai yang intelek :) muahx . Perjalanan dar KL Sentral - Dabong mengambil masa selama 15jam . Tiba tiba jadi serious dan baik hati . *perlu ke setiap ayat kau, kau nak ulas ?! ala aku memang macam ni . sorry okay . Btw, dalam train yang aku naik tu, ada katil double decker tau . So agak selesa sebenarnya, cuma sesekali kau akan terjaga apabila train yang dipandu oleh driver *aku tak janji la sesekali sebab jenis aku yang kroh kroh ni, memang tak sedar la . oleh itu minumlah ubat batuk waktu kau mula jejakkan kaki kat atas katil tu supaya kau tidur dengan tenang .okey jangan ikut aksi ni .

Sepanjang perjalanan dari jam 9pm - 12am aku duduk kat kat tangga sambil bukak pintu train . Angin seriously best sangat dengan hujan renyai renyai . aku sukapengalaman tu . oh yea, ade jugak kantin . Milk Tea dia sumpah terbaik cubalah !

*bila da sampai tu, kitorang pegi la salin baju yang bersesuaian . kitorang jalan kaki pergi kat masjid yang berdekatan . sekali breakfast la . best gilak! Pastu kene tunggu van datang untuk bawak kami ke kaki Gunung Stong tu . So, kitorang ada la masa untuk bahagi kan makanan supaya semua orang akan bawak makanan sama rata . Berat Sama Berat, Kita Pikul Makanan Kita Jugak, Kau jangan Malas, Nanti Aku Buang Makanan Kau, Sapa Yang Lapa? Kau Jugak - Peribahasa .

Sabtu Tengahari  - Malam          :

Tiba kat kaki gunung . So, masa tu baru lepas ujan . kata Pakcu selaku guide a.k.a guard kedaan mungkin licin . FYI, gunung ni jenis berbatu . posibility kau nak jatuh tergolek sampai berdarah lutut itu perkara biasa . aku ada parut kat lutut sebab kene kejar lembu lalu jatuh tersembam ke jalan sewaktu pulang sekolah agama okay ! so kalau nak compare jatuh dari gunung, kau pikirla kesannya yang lebih mendalam dan mungkin ke dalam lah . Okay takut k :\ So kene hati hati sangat tau . Waktu aku naik kira kira setengah jam, betis and peha aku start cramp . bahu kebas gilak sebab bag pack masing masing berat . tu la, orang suruh joging sebelum pergi naik gunung, kau kroh kroh joging atas sofa . gunung tu pun memang tak ada trek sangat . kalau berpaut kat akar tu memang perlu . kire akar tu sume da biasa kene paut la . anak anak pokok pun jadi mangsa paut aku . tapi ada certain stage, memang dia letak besi besar tu kira macam tolong kau berpaut jugak . arrggghhhhh benci asik perkataan paut je keluar !!

Kami start panjat around 11am  tak silap aku sampai Baha Camp dalam 2pm . Tapi Alhamdulillah, cuaca tak panas langsung . redup je . lagipun dalam hutan kan . tapi yang aku tak berapa nak paham, peluh aku keluar tanpa henti . yela kata orang, orang berpeluh, orang yang sihat . haha . nampak kan perjalanan dari kaki gunung nak ke Base Camp which is Baha Camp nama dia mengambil masa dalam 2jam . Sangat sangat mencabar . Sebab ada satu masa tu, lagi setengah jam tak silap aku nak sampai Baha Camp, aku dah start down . My moral started down . aku tak nak teruskan . sebab, aku boleh dengar bunyi air terjun, tapi still tak nampak. and aku terlampau penat . badan aku rasa nak tercabut . bagai nak pitam . okey tu drama sangat . tapi seriously, time tu lah kau belajar macam mana kau nak survive, percaya diri kau, masa tu jugak, ada seorang Duta Ramlan yang support aku . naikkan moral aku . Masa tu jugak kau belajar penting nya orang sekeliling kau untuk bantu kau . So, aku belajar benda tu .

Baha Camp ni  tempat kitorang pacak khemah masak memasak mandi memanda . Sampai je, semua orang amik gambar tanda berjaya la sampai ke situ . aku dah tak larat . aku larat makan je . diam! haha . tapi bila aku pandang sekeliling lihat pemandangan nya, Ya Allah, cantik sangat . Indah sangat . Aku bersyukur dapat lihat keindahan tu semua . Tenang sangat hati aku lihat dengar rasa bau sekeliling aku . Segar sangat sangat . And ada air terjun, aku dengar jugak air terjun tu, one of the most yang terpanjang jugak kat Asia Tenggara ni . Perfect! Lepas tu macam biasa la aktiviti memasang khemah dan memasak BBQ . aku and girls aku memang da aim nak tidur dalam khemah tanpa sedar . kalau orang panggil mintak tolong masak pon tolong la buat buat kau sedap krih kroh krooohhhh . memang kami tak larat nak bangun la . haha :) dorang pon masak memasak la, kami pula masaklah sebab tak tolong dorang masak . Ah persetan kan tu suma, kroh kroh lagi best ! tak dapat BBQ pon tidak apa apa . kira sabtu tu aktiviti bebas . sebelah camp site kitorang memang ada lagi satu air terjun . kat situ tempat mandi la . the rest of them ada yang makan la . ada yang main game macam goreng pisang tu . it was fun . ada toilet jangan risau . tapi kau memang berbecak la setiap kali nak membuang kau kene kumpul botol air mineral kawan kau buat tapau air . kat toilet takda paip la korang . Aku berdoa je perut aku tak buat hal . berdoa berdoa berdoa . sekali buat jugak hal . damn you perut ! hate you !

Ahad Pagi            :

Aku and girls dikejutkan seawal 630am . padahal aku lagi awal dikejutkan perut aku yang damn you perut buat hal . asik terjaga sebab meragam . Pakcu ckp, kalau nak tgk sunrise kene g awal awal . sebab ada kabus . cantik sangat view dia . terlamapau cantik MasyaAllah . beruntung aku dapat tengok . kami apa lagi, plan masak instant noodle la  . bwk makanan lain . milo . nescafe tepi air terjun . so breakfast time sambil sunrise . most beautiful experience ever :')

Pakcu suruh cepat breakfast coz by 9-10am nak naik atas lagi . so kene kemas kemas khemah cepat . pastu ade aktiviti slide menyelide you know . benda tu pun fun to watch :) everybody was happily sliding atas air terjun tu .

Kami pun terus bergerak naik ke atas lagi . Masa ni ramai yang jatuh, sebab keadaan makin licin dan berbatu . aku pun one of them yang jatuh . saaakkkiitttt . tap nak buat macam mana . ada la aktiviti memanjat gua kecil, menyeberang air, tengok telaga dan etc .

Masa ni pun challege kite jugak . baju basah . muka tak make up terjatuh itu biasa . tapi yang luar biasa, akibat mandi air sejuk dari air terjun, rmbut aku and my girls lembut dan terurus . whoahh!

Ahad Petang - Isnin Pagi         :

Kemas kemas barang . bersihkan tapak perkhemahan . mandi mandi . menuju ke kaki bukit . Masa ni semua orang berkumpul baca doa, say thanks to people yang tinggal kat situ . FYI tempat tu ada orang yang jaga . so ada la beberapa kabin jugak kat situ . kat situ ada jugak kucing, comel and boboy . diorang manja sangat, bersih, putih and gemuk . geram je . say goodbye to them too .then, start turun . tibe tibe group kitorang ter split 2 . mentang mentang da tau jalan, men sebat je turun tanpa tunggu Pakcu . the first group turun selamba je .And group aku dengan Pakcu . Ada la dalam 15 orang tak salah aku .

Kami turun kaki gunung guna jalan air . And jalan tu akan buat kita ada betul2 bawah air terjun yang aku sebut antara terpanjang kat Asia Tenggara tuh . And amazingly, dari tempat kitorang berhenti tu, bila kau mendongak agak agak 45darjah, terbentanglah kalimah ALLAH yang besar . Allahuakbar . Masa tu, perasaan aku sedikit terharu bercampur baur . Terfikir kebesaran-Nya . And ada satu batu, kat permukaannya, seolah olah perempuan sedang berdoa . Besar sangat batu tu . Dalam setengah jam jugak kitorang lepak situ, amik gambar . Pakcu ckp, kami kene sampai di kaki gunung sebelum jam 5pm .

Perjalanan menuruni , ceh sekarang kau da improve tatabahasa kau . turun gunung tu ada tangga batu la. sbab jalan yang kami turun tu, jalan menghala paip besar kegunaan penduduk Dabong . Pakcu cakap lagi, penduduk Dabong guna air tu sebagai bekalan air diorang . So, janganla kencing merata dalam air . Macam tak sedap kan, kesian kat diorang yang guna air tu . tetiba aku buang perangai kurang adab aku . terbayang diorang mesti nak guna air bersih kan :) eventhough ada tangga, sumpah kaki aku melecet sebab aku yang bijak bistari tak pakai stokin . haha . bijak kan . diam!

Setibanya di kaki gunung, aku and girls memang lenjun dek peluh la . jap, aku rasa aku je lenjun . cari la port mandi . hahahhaha . ape lagi, mandi kat tempat ada paip .sebat je . lalalalala mandi bersihkan diri teringat make up aku dalam bagpack . haha . pandang kaki kecut melecut pulak dah . tapi takpe finally aku da kat kaki bukit . make up make up tunggu van mari amik letak kami kat Dabong . dengar nya, train jam 9pm . so ada masa nak mamam lagi kan . Sambil tunggu van, sambil minum 100 plus aku da berangan rangan aku ni seorang atlit panjat gunung da . bila pandang atas, aku pikir, jauh jugak perjalanan aku . at last, aku overcome everything . cabar diri sendiri . Alhamdulillah :')

Terus makan bila sampai kat Dabong, mamam dan tunggu train . Rasa sedih nak tinggalkan Dabong dan semuanya tentang kamu . Aku nampak jugak cara hidup mereka di Dabong . too beautiful . i love this place .
Ia meninggalkan aku dengan banyak memori . emosi . mentally . everything . train tibe tepat jam 9pm . seperti yang dijangka, semua orang tidur dengan nyanyak and same goes to me . aku sedar sedar je, da sampai Tampin . trus ke KL Sentral . Sambung breakfast my Milk Tea and Roti Bakar . everybody was happy and blessed . it was my perfect experience and holiday .

My group masa tiba di Dabong

Masa tiba kat kaki Gunung Stong
tak macam Nicole Richie pon . Huh!

Tapak Perkhemahan group aku

Inilah instant noodle yang dikongsi 5 . cuwwiiitttt kan?

Breakfast taim

Bersama Girl 1

Dari kiri : kawan jantan, Pakcu, Girl 2
style kan ?

Everytime i look at this picture, i will laugh like hell . macam ulat batu :)

My girls enjoying their time

nampak tak botol 100 plus . sebab perut buat hal :/

Selamba je kan letak gamba tanpa make up . erk!

Tak tahu nak rotate ?

My girl :)

Bermandi Bermanda :)

Girls :')

Whhhoooaaahhhh !!!!

Family Portrait

If you can see di sebelah atas kanan . batu yang berwarna kuning itu ada kalimah Allah di permukaannya .

Puuullllangggg :')

too many pictures to upload
I will keep all these memories in my heart forever